Katedra Prasoznawstwa i Informatologii

Edukacja czytelnicza i informcyjna w świetle badań

Katarzyna Domańska. Edukacja czytelnicza i informacyjna w świetle badań.
Bydgoszcz 2009. ISBN 978-83-709-686-7.

Spis treści:

 

Wykaz skrótów, s. 5

Wstęp, s. 7

1. Rys historyczny rozwoju bibliotek szkolnych, funkcje i formy pracy, s. 11

1.1. Rozwój bibliotek szkolnych po 1945 roku w Polsce, s. 11

1.1.1. Zakup Centralny, s. 13

1.1.2. Warsztat informacyjny biblioteki szkolnej, s. 16

1.1.3. Personel biblioteki szkolnej, s. 17

1.1.4. Nadzór metodyczny, s. 19

1.1.5. Dokumenty prawne, s. 20

1.1.6. Działalność UNESCO i IFLA, s. 34

1.2. Funkcje i zadania bibliotek szkolnych, s. 39

1.3. Formy edukacji czytelniczej i informacyjnej w świetle literatury, s. 54

2. Podstawy teoretyczne edukacji czytelniczej i informacyjnej, s. 76

2.1. Terminologia, definicje, s. 76

2.2. Cele edukacji czytelniczej i informacyjnej, s. 80

2.3. Tradycje i funkcje edukacji czytelniczej i informacyjnej, s. 84

2.4 Założenia programowe przysposobienia czytelniczego i informa-cyjnego, s. 95

3. Metodologia przeprowadzonych badań empirycznych, s. 107

3.1. Przedmiot, cele, problemy i hipotezy badawcze, s. 107

3.2. Zmienne zależne, zmienne niezależne i wskaźniki, s. 111

3.3. Metody, techniki, narzędzia badawcze, s. 112

3.4. Organizacja badań, s. 116

3.5. Charakterystyka badanej grupy, s. 117

4. Realizacja przysposobienia czytelniczego i informacyjnego w świetle przeprowadzonych badań, s. 124

4.1. Analiza uwarunkowania przygotowania edukacji czytelniczej, s. 124

4.1.1. Charakterystyka kadry, s. 130

4.1.2. Rola dyrekcji szkoły, s. 136

4.2. Formy pracy z czytelnikiem stosowane w bydgoskich bibliotekach szkolnych, s. 139

4.3. Rezultaty edukacji czytelniczej i informacyjnej oraz weryfikacja hipotez, s. 143

5. Jakość edukacji czytelniczej i informacyjnej, s. 185

5.1. Standardy i wskaźniki edukacji czytelniczej i informacyjnej, s. 185

5.2. Porównanie wiadomości edukacji czytelniczej i informacyjnej z założeniami, s. 198

5.3. Założone i rzeczywiste funkcje edukacji czytelniczej i informacyjnej, s. 203

Zakończenie, s. 207

Indeks osobowy, s. 213

Bibliografia, s. 215

Spis tablic, s. 267

Spis wykresów, s. 268

Abstrakt, s. 269

Test sprawdzający wiadomości z edukacji czytelniczej i informa¬cyjnej w klasie III szkoły średniej, s. 270

Test sprawdzający wiadomości z edukacji czytelniczej i informa¬cyjnej w klasie III szkoły zasadniczej zawodowej, s. 276

Sieć szkół ponadgimnazjalnych miasta Bydgoszcz, s. 282

Kwestionariusz wywiadu, s. 284

Program Edukacji czytelniczej i informacyjnej, s. 296